Strona główna  »  Artykuły  »  Pomysły - oto co buduje potęgę

Pomysły - oto co buduje potęgę

   
Bogusław J. Feder

Pomysły - oto co buduje potęgę

Łatwo jest myśleć, że pieniądze będą wywoływały nowe pomysły, lecz żadna kwota nie zmieni złego pomysłu w dobry. Mówiąc innymi słowy: dobry pomysł może nadejść sam - pieniądze mogą tylko przyśpieszyć jego przybycie. Jeżeli pieniądze są jedyną rzeczą powstrzymującą cię od realizacji projektu - to oznacza, że być może jest jakiś inny powód. Wspaniałe pomysły powstają dzięki energii i pasji.

Przeprowadzone ostatnio badania wykazały, że niewielu miliarderów miało na początku drogi wystarczającą ilość pieniędzy, ale prawie wszyscy mieli siłę woli, by próbować. A co mówią te same badania o ludziach dziedziczących wielkie fortuny? Okazuje się, że ponad 90 procent tych ludzi "przejada" odziedziczone pieniądze.

Tylko niecałe 5 procent zachowuje swą fortunę do końca życia.

Przetrwanie i prosperowanie w biznesie nie jest i nigdy nie było łatwe. Zawsze są jakieś problemy do rozwiązania i możliwości "wspięcia się w górę". Ale od dzisiaj aż do pierwszej dekady XXI wieku organizacje, kierownicy i inni pracownicy będą napotykać liczne bezprecedensowe strategie współzawodnictwa. Konsekwencją tego współzawodnictwa będzie wiele nowych problemów i możliwości.

Niemniej jednak zadanie "zrobienia" właściwego biznesu pozostaje. Już samo w sobie jest wystarczająco trudne, bez względu na dodatkowe, pojawiające się w trakcie pracy wyzwania, którym trzeba stawić czoło.

Jak można przetrwać w biznesie i działać zgodnie z tymi warunkami? Właśnie dzięki innowacyjności! Najważniejsza rzecz to pozbyć się ciężaru przesądów i balastu zanieczyszczeń mózgu, zmienić przypadkowe nastawienie naszych filtrów umysłowych wobec zadań, które od dawna pragnęliście rozwiązać. Wtedy dopiero znajdziecie właściwe rozwiązania problemu, jaki wypadnie wam rozstrzygnąć.

Kreatywność osobista i grupowa.

"Twórczość jest jak delikatny kwiat - rozkwita, gdy się ją pochwali, lecz więdnie, gdy nie czuje zachęty" mawiał A.F. Osborne.

Podnoszenie osobistej kreatywności składa się z trzech elementów:

  1. Podnoszenie poziomu intuicji jednostek. Dla wielu oznacza to zwiększenie użyteczności prawej półkuli mózgowej oraz zwiększenie zdolności współpracy obu półkul mózgowych.
  2. Zwalnianie jednostek z jakichkolwiek form socjalizacji, która może ograniczyć ich kreatywność. Zawiera się w tym nie tylko resocjalizacja, ale również uczenie nowych zachowań, które zwiększają kreatywność.
  3. Uczenie kreatywnych procesów. Wielu ludzi obserwując rzeczywistość ciągle pyta: co, jak, dlaczego? Zastanówmy się lepiej, jakie są nasze marzenia, czego jeszcze nie ma - i dlaczegóż tego nie zrobić? Człowiek składa się z ciała, umysłu i wyobraźni. Posiadamy niedoskonałe ciało, zawodny umysł, ale za to wyobraźnia uczyniła nas znakomitymi.

Procesy.

Liczne osobiste lub grupowe procesy (techniki) mogą być wykorzystywane do zwiększania kreatywności przydatnej w rozwiązywaniu problemów wewnątrz organizacji. Pośród tych procesów znajduje się "burza mózgów" oraz mind mapping. Nie są to jedyne procesy, dostępnych jest ponad 100 technik, które nakierowane są na podnoszenie kreatywności w rozwiązywaniu problemów. Odkrycia, nowe pomysły, niekonwencjonalne rozwiązania powstają wtedy, kiedy na tę samą rzecz patrzą wszyscy, przy czym dostrzegasz to, czego oprócz ciebie nie dostrzega nikt inny.

Możliwości.

Nie zważając na twój talent twórczy, jakkolwiek wielka jest twoja wiedza i umiejętności, nie będziesz w stanie stworzyć wielu innowacji, jeśli nie będziesz funkcjonował w sprzyjających warunkach. Może się zdarzyć, że kultura organizacji, w najszerszym słowa tego znaczeniu, nie popiera i nie wymaga innowacji i styl zarządzania nie sprzyja innowacjom.

Dowody wskazują, że innowacja wiąże się z kulturą organizacji i odpowiednim stylem zarządzania.

Pomysł ukrywany nie ma żadnej wartości. Jeżeli twój pracodawca, bądź partner w biznesie odpowie ci, że nie interesują go twoje pomysły, i że powinieneś robić to, co do Ciebie należy - zacznij rozglądać się za inną pracą w bardziej postępowym przedsiębiorstwie.

O sukcesie firmy decyduje siedem następujących czynników:

  • strategia,
  • struktura,
  • systemy (kierowania),
  • style (przywództwa),
  • kierownictwo,
  • umiejętności,
  • dzielenie się wizjami (kultura organizacji).

Produkt.

Produkt jest wynikiem kreatywnego, innowacyjnego procesu. Może to być produkt fizyczny, usługa, proces podnoszenia efektywności i zdolności, większa innowacyjność w marketingu lub lepszy styl kierowania. Prawdziwy twórczy produkt musi mieć wartość i swoją oryginalność. Byś innowacyjny, czyli posiadać znaczące wartości możemy poprzez analizę, a czasem dzięki intuicji. Wartość jest relatywna zarówno w znaczeniu systemu wartości oceniającego, jak również w znaczeniu czasu tworzenia.

Doskonałym przykładem może być następująca historia: dwanaście hollywoodzkich studiów odrzuciło film "Gwiezdne wojny" i dopiero wytwórnia Twentieth Century Fox zgodziła się podjąć ryzyko i dokończyć najbardziej kasowy film wszechczasów. Podobnie kilku wynalazców i ich inwestorów oferowało sprzedaż nowych pomysłów dla IBM, GENERAL MOTORS, DU PONT i innych wielkich koncernów. Zostali odrzuceni przez nie wszystkie. W końcu zdecydowali się sami budować i sprzedawać produkt i stali się multimilionerami. W obu tych przykładach jedni odrzucali nowy produkt, a inni intuicyjnie wyczuli jego potencjał.

Umysł może rozpoznać błędne odpowiedzi, lecz na rozpoznanie błędnych pytań potrzeba umysłu twórczego. Jak powiedział A. Einstein: "Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza, gdyż ta ostatnia jest ograniczona. Wyobraźnia jest zdolna ująć wszystko na świecie, stymuluje progres i jest źródłem wszelkiej emocji".

Typy innowacji:

  1. Innowacja procesów - jej wynikiem są procesy wewnątrz firmy: w działaniach, w zasobach ludzkich lub finansach. Skupia się ona na podnoszeniu zdolności lub efektywności.
  2. Innowacja produktu - wynikiem jest zupełnie nowy produkt, usługa lub przekształcenie starego produktu w nowocześniejszy.
  3. Innowacyjność marketingowa - jest relatywna do marketingowych technik promocji, wyceny i dystrybucji.
  4. Innowacyjność kierownictwa - poprawia drogę organizacji, którą jest kierowanie.

Siedem kroków, aby rozwijać w sobie kreatywność :

  1. Dobry pomysł. Pamiętaj, że bez dobrego pomysłu nie można być kreatywnym. Zdaniem wielu naukowców, w jego opracowaniu często pomaga kartka papieru, wystarczy napisać swój cel lub naszkicować rzeczy, które planujemy zbudować.
  2. Myśl pozytywnie. Z pewnością trafisz na rozwiązanie, jeśli wytężysz umysł.
  3. Dowiedz się wszystkiego o tym, co chcesz zrobić (a nawet więcej niż uważasz, że będzie ci potrzebne). Im więcej wiesz, tym jesteś lepiej przygotowany do znalezienia rozwiązania.
  4. Myśl. Nie ograniczaj się do ukierunkowanego, logicznego myślenia. Podejdź do swojego zadania z innej perspektywy. Jak mówi Albert Szent-Gyorgyi: "Dokonywanie odkrycia polega na spojrzeniu na coś w ten sam sposób, co pozostali i na myśleniu o tym czymś w inny sposób, niż pozostali".
  5. Pozwól swoim myślom dojrzeć. Jeśli po pierwszych próbach rozwiązanie nie przychodzi, odłóż problem na bok i pozwól popracować nad nim swojej nieświadomości. Po paru dniach wróć do niego i przekonaj się, w jakim jesteś miejscu.
  6. Przejrzyj swoje pomysły i odrzuć te, które się nie sprawdziły. Wprowadzaj poprawki, aż znajdziesz najlepsze rozwiązanie.
  7. Pozwól swoim myślom działać. Wprowadź je w życie. To najlepszy sposób na ich przetestowanie.

Na zakończenie proponuję ćwiczenie pobudzające kreatywność.

"Burza mózgów"

Poniższa zagadka znana jako "Historia Smith'a, Jones'a i Robinsona" należy do klasycznych łamigłówek, rozwiązywanych na całym świecie. Bez wątpienia jest prawdziwym wyzwaniem dla każdego umysłu. Nie ma w niej przysłowiowych "kruczków". Dobra rada dla wszystkich odważnych: każdy fakt jest ważny i musi być brany pod uwagę! Do dzieła!

Panowie Smith, Robinson i Jones stanowią załogę pociągu. Jeden jest palaczem, drugi hamulcowym, a trzeci maszynistą: kolejność tych funkcji jest przypadkowa. Pociągiem jadą również trzej biznesmeni o tych samych nazwiskach. Uważaj!

  1. Pan Robinson mieszka w Detroit.
  2. Hamulcowy mieszka dokładnie w połowie drogi między Chicago i Detroit.
  3. Pan Jones zarabia 20 tys. USD rocznie.
  4. Najbliższy sąsiad hamulcowego, pasażer, zarabia trzy razy tyle, co on.
  5. Smith zawsze wygrywa z palaczem w bilard. 6. Pasażer o takim samym nazwisku, jak hamulcowy mieszka w Chicago.
  6. Jak nazywa się maszynista?
2001-03-25